Hvad er REM-søvn?

Vores søvn er utrolig vigtig for vores liv. Det kan derfor være rart at have viden om, hvad søvn egentlig er og hvad der sker, når vi sover. I dette indlæg vil vi forsøge at gøre dig klogere på hvad REM-søvn er, og hvorfor REM-søvn er vigtig.

De 4 søvnfaser

Når vi sover, gennemgår vi flere gange i løbet af natten en søvncyklus. På en nat kan vi sagtens komme igennem 4-6 søvncyklusser. Hver søvncyklus består af 4 søvnfaser; døs, let søvn, dyb søvn og REM-søvn.

REM-søvn er den sidste fase og er den fase, hvor vi drømmer. Øjnene bevæger sig typisk bag øjenlågene, og hjernen er aktiv. Det er den mest aktive fase, og hjernen bruger faktisk lige så meget energi, som i vågen tilstand.

Hvor meget REM-søvn skal man have?

REM-søvn er den sidste fase i søvncyklussen. I starten af søvnen er denne fase kort ca. 5-10 minutter. Jo længere vi kommer hen på natten, jo længere bliver denne fase. Typisk begynder REM-søvnen 90 minutter efter vi er faldet i søvn. REM-søvnen udgør omkring 20-25% af en voksens nattesøvn.

Der er ikke noget forskning der fortæller præcis, hvor meget REM-søvn man skal have. Der er bare vigtigt, at vi i løbet af vores nattesøvn får REM-søvn. Sørg derfor for at have fokus på, at du får en kvalitetsfuld søvn, der også varer de 7-9 timer. Sover du får lidt, vil du med garanti heller ikke få nok REM-søvn, da du ikke når særlig mange søvncyklusser.

Hvorfor er REM-søvn vigtigt?

Nu ved vi, hvad REM søvn er, men hvorfor er REM-søvnen så vigtig? Det er vigtigt at sige, at alle 4 søvnfaser er vigtige for vores søvn og vigtige for, at vi kan vågne op friske og veludhvilede. Det der gør REM-søvnen vigtig for vores søvn er, at det er i denne søvnfase, hvor kroppen og hjernen gendanner sig og renses for affaldsstoffer. Derudover viser forskning at, der i REM-søvnen sker forskellige processer der er med til at forberede hjernen og hjælper med indlæringen og hukommelsen. Der sker altså nogle vigtige processer i REM-søvnen, som er essentielle for vores generelle liv og daglige funktion.

Få bedre REM-søvn

Hvordan får man bedre REM-søvn? Vores søvn består af 4 søvnfaser, hvor REM-søvn er den sidste fase. For at forbedre din REM-søvn skal du være opmærksom på at få nok søvn. Sover du nok timer om natten, vil du også få en bedre REM-søvn, da du kommer igennem flere søvncyklusser på en nat. Hver søvncyklus består nemlig af de 4 søvnfaser og du vil typisk på en god nat komme gennem 4-6 søvncyklusser. Sørg for at give din søvn de bedste betingelser ved bl.a. at lufte ud, så du sover i et køligt og friskt soveværelse. Derudover er det en god idé at have en stabil søvnrytme, hvor du går i seng samme tid hver dag og står op samme tid hver morgen. På den måde lærer du din krop, hvornår den skal sove, og det vil forbedre din generelle søvnkvalitet, og du vil dermed også få bedre REM-søvn.

Similar Posts