Forstå din søvn gennem viden om søvncyklusser og søvnstadier

Vores søvn er en stor del af vores liv og har stor betydning for, hvordan vi fungerer. I søvnen restituerer vores krop og sind, hvilket er essentielt for vores helbred, sundhed og daglige funktion. For at få de bedste betingelser for en god nats søvn, kan det være en fordel at vide lidt om søvncyklusser og søvnstadier.
Ved at opnå viden omkring de forskellige søvnstadier og søvncyklusser kan du give din krop og dit sind de bedste forudsætninger for god nattesøvn og dermed restitution og hvile. I dette indlæg vil vi dykke ned i søvncyklus, søvnstadier og forklare hvorfor de forskellige søvnstadier er så vigtige.

Hvad er en søvncyklus?

En søvncyklus består af 4 søvnstadier: døs, let søvn, dyb søvn og REM-søvn. I løbet af søvnen gennemgår vi ca. 4-6 søvncyklusser, som hver varer et sted mellem 90 og 110 minutter.

Hvad er søvnstadier?

De 4 søvnstadier er de stadier der indgår i en søvncyklus. Hver nat når vi sover, gennemgår vi mellem 4-6 søvncyklusser, som hver består af de 4 søvnstadier. Hvor lang tid hver søvnstadie varer, varierer i løbet af natten. I starten af søvnen vil den dybe søvn være længere end når vi kommer hen senere på natten. Derimod er REM-søvnen kortere først på natten, og vil blive længere jo senere på natten vi kommer. Nedenunder kan du læse mere om de 4 søvnstadier.

De 4 søvnstadier i en søvncyklus

Som sagt består hver søvncyklus af 4 søvnstadier. Søvnen deles op i de 4 stadier, da der i hvert stadie sker forskellige ting.

1. søvnstadie: Døs
Den første fase af søvnen er den fase, der kaldes døs. Du kender det sikkert godt. Du sidder i sofaen og forsøger ihærdigt at holde dig vågen. Indimellem lukker dine øjne, men du opfanger alligevel noget af det, der foregår rundt om dig. I denne situation er du i søvnstadiet døs. Du sover ikke, men du er heller ikke helt vågen og til stede. Holder du øjnene lukket for længe, vil du tabe kampen til søvnen. Typisk vil du efter 5-10 minutter glide over i det 2. søvnstadie nemlig den lette søvn.

2. søvnstadie: Let søvn
Under den lette søvn bliver vores hjernebølger langsommere, og vi er ikke længere i forbindelse med vores bevidsthed. I denne fase vil pulsen blive lavere og din kropstemperatur vil falde. Typisk er man i den lette søvn ca. 30-40 minutter. Det halve af et voksent menneskes nattesøvn vil ofte bestå af dette stadie.

3. søvnstadie: Dyb søvn
I dette søvnstadie falder vores blodtryk en smule og vores krop er helt afslappet. Når du er i den dybe søvn, vil du typisk være svær at vække. Bliver du alligevel vækket, når du er i den dybe søvn, vil du typisk opleve at føle dig lidt ved siden af dig selv. Det kan faktisk tage helt op til 30 minutter, før din hjerne er “frisk” og du fungerer som du plejer.

Under den dybe søvn vil kroppen restituerer, cellerne vil gendanne sig og din hjerne vil blive renset. Det er altså bl.a. i denne fase, hvor der arbejdes på at få fornyet energi, hvilket er vigtigt for at vågne frisk og veloplagt. Der sker nogle processer i den dybe søvn, som er utrolig vigtig for dit generelle helbred og velbefindende.

4. søvnstadie: REM-søvn
Ved dette søvnstadie vil dine øjne bevæge sig hurtigt bag dine øjenlåg, da det er i REM-søvnen, at vi drømmer. Under REM-søvnen er vores hjerneaktivitet tæt på at være som i vågen tilstand. Vi er derfor også lette at vække i denne fase, hvorfor du sikkert også har oplevet at vågne midt i en drøm. Når en søvncyklus går i gang, går der ca. 90 minutter før vi når frem til REM-søvn. REM-søvnen er i starten af søvncyklussen relativt kort, men i løbet af natten, bliver dette stadie længere og længere. Typisk vil et voksent menneskes søvn bestå af 20-25% REM- søvn også kaldet drømmesøvn.

Hvor mange søvncyklusser skal man have?

Det mest almindelige antal søvncyklusser er for voksne mennesker et sted mellem 4 og 6. Hver søvncyklus består af 4 søvnstadier som bliver gentaget flere gange i løbet af søvnen. Om du kommer op på 4 eller 6 søvncyklusser på en nat, afhænger af hvor mange timer du sover. Det mest almindelige er dog 4-6 søvncyklusser på en nat.

Hvilket søvnstadie er vigtigst?

Hvert søvnstadie er vigtig på hver sin måde. Alle 4 søvnstadier indgår i din søvncyklus og bidrager til, at din krop får hvile og kan restituere og vågne med fornyet energi. Det er i den dybe søvn, at nogle af det mest essentielle processer for fysisk restitution finder sted, hvorfor denne fase er særlig vigtig for dit velbefindende. Det er dog i REM-søvnen, at den kognitive restitution og genopbyggelse finder sted, hvorfor REM-søvnen også er utrolig vigtig for din sundhed. Der er derfor ikke ét stadie, der er vigtigere end andet. Hvert stadie med til at give dig en optimal og ligevægtig søvn, der sørger for at du vågner frisk, veludhvilet og i trivsel.

Hvor lang tid skal man være i dyb søvn?

Vores søvnbehov er meget individuelt og påvirkes med alderen. Som udgangspunkt siger man, at 10-25% af en voksens søvn skal bestå af den dybe søvn. Det vil typisk være et sted mellem 1-2 timer alt efter, hvor mange timer du sover i løbet af natten. Behovet for den dybe søvn vil typisk falde med alderen, da man som ung i voksealderen har ekstra brug for de væksthormoner, der udskilles som en del af processerne i den dybe søvn.

Hvis jeg vågner om natten, starter min søvncyklus så forfra?

Bliver du vækket og forstyrret i din søvn, vil din søvncyklus starte forfra. Du kan derfor sagtens opleve at vågne helt groggy og uoplagt, selvom du har sovet nok timer.

Similar Posts